05.12.14

Офіційно: Про творчу свободу вчителя

Як зазначено на офіційному сайті  Міністерства освіти і науки України воно продовжує отримувати численні звернення від вчителів про переобтяження їх паперотворчою роботою та про надмірний контроль за цією рутинною документаційною діяльністю педагогів з боку керівників навчальних закладів, органів управління освітою та інших інстанцій.
Саме тому з'явився Лист  "Про неухильне дотримання принципів гарантування свободи
педагогічної діяльності вчителя "
, який ми  у повному обсязі пропонуємо вашій увазі.
Читайте уважно!

Про неухильне дотримання принципів гарантування свободи педагогічної діяльності вчителя

Міністерство освіти і науки України

Лист № 1/9-630 від 05 грудня 2014 року

Органам управління освітою
Керівникам інститутів післядипломної
педагогічної освіти
Керівникам методичних кабінетів (центрів)
Керівникам навчальних закладів
Педагогічним працівникам
Про неухильне дотримання
принципів гарантування свободи
педагогічної діяльності вчителя


   Одним з пріоритетів освітньої політики є дебюрократизація діяльності педагогічних працівників, упровадження органами управління освітою сучасних принципів державно-громадської моделі управління. В умовах, коли Міністерство освіти і науки суттєво скоротило переліки звітності, що подаються з регіонів, обмежило кількість загальнонаціональних заходів, й продовжує лінію на дебюрократизацію, продовжують надходити звернення від вчителів загальноосвітніх навчальних закладів щодо неправомірних вимог з боку керівників навчальних закладів, органів управління освітою, методичних кабінетів (центрів) та інших організацій щодо ведення документації вчителем та примусу до виконання невластивих вчителю функцій.
   Обов'язки вчителя регламентуються багатьма актами - законами, статутом закладу, правилами внутрішнього трудового розпорядку, посадовими обов'язками тощо. Додаткові обов'язки покладають на педагога класне керівництво, предметна та позакласна діяльність, участь у громадській роботі.
   При цьому на перешкоді творчій діяльності педагогічного працівника, його зосередженості на виконанні головного функціонального обов'язку і покликання - надання якісних освітніх послуг стоїть переобтяження його введенням усілякої, у багатьох випадках не передбаченої жодним нормативно-правовим актом, письмової звітності, планування та іншої документації. Відтак це поглинає значну кількість сил і часу вчителя, перетворюючи його роботу на механічну рутинну проектно-звітну діяльність, що надмірно контролюється й перевіряється керівниками різних рівнів та інстанцій.
   Особливо обтяжливих форм така паперотворчість та позаплановий неправомірний контроль набувають наприкінці семестру та навчального року.
  На підставі викладеного вище, у розвиток положень наказу Міністерства освіти і науки України від 27.05.2014 № 648 "Щодо припинення практики створення та вимагання від дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів документації та звітності, не передбаченої законодавством України", листа Міністерства освіти і науки України від 11.11.2014 № 1/9-586 "Щодо здійснення вчителем науково-дослідницької діяльності та пошукової роботи" наполягаємо на неухильному дотриманні принципів педагогічної свободи вчителя.
   1. Календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі,  у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо.
Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів таких документів є неприпустимим. Строки їхнього зберігання вчителем також законодавчо не встановлені, а відтак вчитель самостійно приймає про це рішення.
  2. Створення, наповнення та зберігання різноманітних портфоліо, папок, альбомів тощо з напрацюваннями вчителя на паперових носіях, в тому числі при підготовці його до чергової чи позачергової атестації, участі в конкурсах тощо не належить до передбачених законодавством видів роботи й не може вимагатися від вчителя керівниками навчального закладу, представниками методичних служб чи органів управління освітою.
  3.Законодавчі та підзаконні акти у сфері освіти надають вчителеві право, а побудова навчальних програм з предметів передбачає можливість перенесення вчителем уроків, збільшення кількості годин на вивчення окремих тем. Відтак, контроль щодо так званого «відхилення» вчителя від календарного планування чи від матеріалів підручника є неправомірним і неприпустимим.
  4. Вибір форм та методів викладання є винятково прерогативою вчителя й не можуть регламентуватися ні адміністрацією навчального закладу, ні органами управління освітою. Вимоги окремих керівників щодо зведення діяльності педагога до застосування ним лише традиційної класно-урочної форми проведення занять чи застосування тих чи інших методик є неправомірними й вчитель не зобов'язаний їх виконувати.
   Дотримання цих та інших приписів та принципів сприятиме професійній самореалізації педагогів і, як наслідок, - підвищенню якості освіти.

Заступник Міністра       Павло Полянський

За матеріалами: Освіта.ua http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/44417/
Дата публікації: 05.12.2014

6 коментарів:

Unknown сказав...

Какой подарок!!! у меня АТЕСТАЦИЯ!!! а тут!!!! КАКОЙ ПОДАРОК!!

Кафедра МПМО сказав...

Да, здесь важно, чтобы именно учителя знали о своих правах!

Vitaliy сказав...

Лист МОНу - не наказ!!! На місцях все залишиться по старому! Хоча хотілося б надіятися на краще...

Unknown сказав...

Может вы и правы, посмотрим.останется все как есть или что-то измениться. Попробую завтра отказаться от написания работы на пед.ярмарку как учитель что атестуеться!

Кафедра МПМО сказав...

Так, лист це не наказ, але ми б все одно радили кожному вчителю його роздрукувати та у кабінеті вивісити! :)
До речі, нещодавно був лист про неприпустимість вимагання від учителя здійснення пошукової діяльності та керівництво роботами учнів у МАН.

Анонім сказав...

це все обман , або ліва рука не знає що робить права. посередники між школою і міністерством - РУО - набивають собі ціну перед їх ліквідацією .Ця контора щоразу все більше і більше вимагає від вчителя - приклад 10 % від кількості учнів у 10,11 класах - така кількість робіт Шман. Маразм.